Železničná trať č. 170 z Banskej Bystrice do Dolnej Štubne vedie úbočiami Veľkej Fatry, na rozhraní s Nízkymi Tatrami a cez vrcholy Kremnických vrchov. Aj preto je táto trať jednou z technologicky najzložitejších železničných stavieb.
Na pomerne krátkej trati, dlhej len necelých 41 kilometrov, sa nachádza až 22 tunelov, 112 mostov a priepustov. Najdlhší spomedzi tunelov je Čremošniansky tunel (č. 14), dlhý 4 698 metrov. Ide o posledný 22. tunel v smere do Dolnej Štubne. Pýtate sa, prečo má číslo 14 a pritom je 22. v poradí? Nuž, v pôvodnom projekte bolo naplánovaných 14 tunelov. Neskôr však bolo potrebné projekty upraviť a pridať niekoľko ďalších. Tie však nemajú samostatné číslo, ale sú označované písmenkom, napríklad tunel č. 2 a tunel č. 2a.
Na trati sa nájdu aj ďalšie zaujímavosti. Niektoré tunely sú naozaj výnimočné. Spomínaný Čremošniansky je najdlhším železničným tunelom na Slovensku. Vlak však prechádza aj zakrivenými tunelmi a jeden je dokonca prerušený tokom rieky Bystrica, takže namiesto jedného tunela sú vlastne dva. Zaujímavý je aj Uľanský viadukt. Konštrukcia oblúka je dlhá 70 metrov a klenba má rozpätie 55 metrov.
So stavbou trate sa začalo v roku 1936. Za štyri roky vybudovalo 12 339 pracovníkov 22 tunelov v celkovej dĺžke 12 211 m. Stavba trate bola, vzhľadom na ťažký terén, veľmi nebezpečná. Počas výstavby zomrelo až 35 pracovníkov a došlo k takmer 2 300 úrazom. Na pamiatku obetí bol po ukončení stavby trate v Dolnom Harmanci postavený pamätník obetiam, ktoré zahynuli počas stavby železnice.
Železničná trať bola do prevádzky uvedená pred Vianocami v roku 1940. Počas vojny trať s tunelmi poslúžila na ukrývanie pancierových vlakov partizánov. Nemci sa pri ústupe snažili trať celkom zničiť, no nepodarilo sa im to, aj keď množstvo mostov zničili, tunely ostali zachované. Výlet na tejto trati si tak môžete vychutnávať aj dnes.
Úvodná fotografia: zeleznicny.net